Contact us

Tråden for dansk

Magizian

Well-known member
Joined
May 16, 2011
Posts
2,410
Location
Denmark
Det lyder sjovt! Jeg vidste ikke, der var et universitet i Aalborg. Ja, det er ofte så att studerende bor i byen af deres studier. Hvad studerede du?

Jeg lytter heller ikke for meget til sangene. Desuden, fortolkningen på aftenen selv er tit anderledes end versionen på youtube. Som værtsland, har DK den hjemmebane fordel, så måske er det derfor, at de er blandt de favoritterne.

Nej, jeg kender ikke serien Game of Thrones, men det synes være intressant på Wikipedia :-) Jeg elskede til exempel den danske serie "Borgen" eller den amerikanska HBO serie "Six Feet Under". Så du de?

I morgen, lørdag, har jeg en dag tilbage på arbejdet og derefter har jeg to uger påskeferien. Jeg skal en uge til skovene i det sydlige Belgien, formentlig uden internet. Så hvis du ikke læser mig i næste uge, ikke panik, I will be back :D ;)

Have også en go 'weekend !


En ting jeg glæder mig til er, at Australien har et indslag ved ESC. Det var også på tide, at vi belønnede de trofaste seere fra Australien, som hvert år må stå op midt om natten for at se konkurrencen.

Jeg læste engelsk på uni. Men jeg blev dog aldrig færdig - jeg droppede ud efter 3. semester, og begyndte så at læse til datamatiker. Jeg færdiggjorde datamatiker-uddannelsen i 1999, så det er nogle år siden :eek: Jeg bruger det dog ikke i mit arbejde (jeg er ansat i en telekommunikationsvirksomhed), så det er lidt spildt.

Six Feet Under har jeg ikke set, men Borgen følger jeg med i. Vidste ikke at Borgen kunne ses i Belgien - eller ser du den måske på internettet?


Bare rolig, jeg panikker ikke. Hyg dig i skoven :D
 

Bluebird

Member
Joined
March 16, 2014
Posts
181
Location
Gent, Belgium
En ting jeg glæder mig til er, at Australien har et indslag ved ESC. Det var også på tide, at vi belønnede de trofaste seere fra Australien, som hvert år må stå op midt om natten for at se konkurrencen.

Jeg læste engelsk på uni. Men jeg blev dog aldrig færdig - jeg droppede ud efter 3. semester, og begyndte så at læse til datamatiker. Jeg færdiggjorde datamatiker-uddannelsen i 1999, så det er nogle år siden :eek: Jeg bruger det dog ikke i mit arbejde (jeg er ansat i en telekommunikationsvirksomhed), så det er lidt spildt.

Six Feet Under har jeg ikke set, men Borgen følger jeg med i. Vidste ikke at Borgen kunne ses i Belgien - eller ser du den måske på internettet?


Bare rolig, jeg panikker ikke. Hyg dig i skoven :D

Ja, det er godt, at Australien skal have et inslag ved ESC! Om jeg skulle bo i Australien, da sku jeg også stå up midt om natten. :D Australien er et meget fint land. De er kun 4 uger tillbage nu! Snakker men meget om festivalen i Danmark nu?

Engelsk og datamatik er helt anderledes, men absolut intressant. Jeg læste fransk og italiensk på uni. Jeg færdiggjorde min master også i 1999 :D

Ja, vi kan se Borgen og andre danske (og skandinaviske) serier på belgisk flamske tv (ikke på den belgisk franske tv). Og det bedste er, at alt er teksted. Du kan då lære en masse :-) Jeg fulgte de tre sæsoner. xup
 

Magizian

Well-known member
Joined
May 16, 2011
Posts
2,410
Location
Denmark
Ja, det er godt, at Australien skal have et inslag ved ESC! Om jeg skulle bo i Australien, da sku jeg også stå up midt om natten. :D Australien er et meget fint land. De er kun 4 uger tillbage nu! Snakker men meget om festivalen i Danmark nu?

Engelsk og datamatik er helt anderledes, men absolut intressant. Jeg læste fransk og italiensk på uni. Jeg færdiggjorde min master også i 1999 :D

Ja, vi kan se Borgen og andre danske (og skandinaviske) serier på belgisk flamske tv (ikke på den belgisk franske tv). Og det bedste er, at alt er teksted. Du kan då lære en masse :-) Jeg fulgte de tre sæsoner. xup


Vores kronprinsesse, Mary, er fra Australien, og jeg har hørt at det er et smukt land - men jeg har aldrig været der. Der er overraskende lidt fokus på ESC i DK på nuværende tidspunkt. Men bare vent til maj... ;)

Jeg har lige færdiggjort Broadchurch (en engelsk serie), og den var fantastisk! Helt sikkert i top 10 over serier, jeg nogensinde har set. Den giver mig associationer til Forbrydelsen, på den måde historien bliver fortalt på. Det bedste er næsten, at der kommer en sæson 2 :D

Ah, det var smart, at de viser det med flamske undertekster. Er jeg den eneste som er lidt lun på Birgitte Hjort Sørensen.... uha hun er fin!
 

Bluebird

Member
Joined
March 16, 2014
Posts
181
Location
Gent, Belgium
Vores kronprinsesse, Mary, er fra Australien, og jeg har hørt at det er et smukt land - men jeg har aldrig været der. Der er overraskende lidt fokus på ESC i DK på nuværende tidspunkt. Men bare vent til maj... ;)

Jeg har lige færdiggjort Broadchurch (en engelsk serie), og den var fantastisk! Helt sikkert i top 10 over serier, jeg nogensinde har set. Den giver mig associationer til Forbrydelsen, på den måde historien bliver fortalt på. Det bedste er næsten, at der kommer en sæson 2 :D

Ah, det var smart, at de viser det med flamske undertekster. Er jeg den eneste som er lidt lun på Birgitte Hjort Sørensen.... uha hun er fin!

Jeg har været i Australien i 2008. Det er et smukt og fint land. Og med meget venlige mennesker :-)

Jeg kender ikke Broadchurch, men tak for tippet! Igår kiggede jeg på den danske film "Hævnen". Jeg elsker alle film fra Susanne Bier. "Hævnen" er en film med stærke følelser. Jeg kunne næsten ikke sove efter at have set filmen:)

Ja, Birgitte Hjort S. er fin! Men Sidse Babeth K. er fin med, selv om hon er lidt ældre.

God påske! Er det en stor fest i Danmark?
 

Magizian

Well-known member
Joined
May 16, 2011
Posts
2,410
Location
Denmark
Jeg har været i Australien i 2008. Det er et smukt og fint land. Og med meget venlige mennesker :-)

Jeg kender ikke Broadchurch, men tak for tippet! Igår kiggede jeg på den danske film "Hævnen". Jeg elsker alle film fra Susanne Bier. "Hævnen" er en film med stærke følelser. Jeg kunne næsten ikke sove efter at have set filmen:)

Ja, Birgitte Hjort S. er fin! Men Sidse Babeth K. er fin med, selv om hon er lidt ældre.

God påske! Er det en stor fest i Danmark?

Hvor er jeg misundelig over, at du har været der. Jeg burde skrive et besøg til Australien på min to-do liste før jeg dør!

Jeg har Hævnen, jeg har bare ikke fået den set endnu - men jeg får den set til næste gang, jeg skriver herinde. Så får vi at se, om jeg er lige så begejstret for filmen som du er :D

Kender du nogle fede belgiske bands? Jeg kender K's Choice, men det er også de eneste jeg har lyttet indgående til. Så foruden de kunstnere I stiller op med hvert år til Grand Prix, er mit kendskab til belgiske kunstnere lidt begrænset. Så måske kan du anbefale noget? Jeg lytter til alt fra heavy metal, pop, rock, country til dubstep til trance :D

Vi har aldrig fejret påsken i min familie, men i andre familier gør man et vældig stor stads ud af påsken, hvor man spiser lam og drikker snaps ;) Hvad med dig - fejrer I påske?
 

cassio

Well-known member
Joined
May 19, 2010
Posts
4,727
Location
Copenhagen, Denmark
Nå så fandt jeg også denne tråd..... Tak til [MENTION=4384]No Name[/MENTION] for oprettelsen, selv om det nu ikke er meget monolog, jeg her har fået læst fra din side :mrgreen:

Til [MENTION=13435]Bluebird[/MENTION] og [MENTION=7873]Magizian[/MENTION]: interesant læsning, I er måske ved at nå det stadie, hvor I to unge herrer skal udveksle e-mail adresser? :)
 

Magizian

Well-known member
Joined
May 16, 2011
Posts
2,410
Location
Denmark
Til [MENTION=13435]Bluebird[/MENTION] og [MENTION=7873]Magizian[/MENTION]: interesant læsning, I er måske ved at nå det stadie, hvor I to unge herrer skal udveksle e-mail adresser? :)

Det tror jeg ikke. Vi skriver herinde og det passer mig ligeså godt :D
 

cassio

Well-known member
Joined
May 19, 2010
Posts
4,727
Location
Copenhagen, Denmark
Det tror jeg ikke. Vi skriver herinde og det passer mig ligeså godt :D

Hæ Hæ, det er I jo selvfølgelig også velkommen til :D, jeg ved ikke om du kender det men nogle gange virker det helt forkert at bryde ind især når jeres skriveri har taget en anden drejer siden side 3 :)

Men nu er jeg jo i gang :mrgreen: så kan jeg jo spørge dig hvad det er der gør at, du ikke kan lide Basims sang ?
 

Magizian

Well-known member
Joined
May 16, 2011
Posts
2,410
Location
Denmark
Hæ Hæ, det er I jo selvfølgelig også velkommen til :D, jeg ved ikke om du kender det men nogle gange virker det helt forkert at bryde ind især når jeres skriveri har taget en anden drejer siden side 3 :)

Men nu er jeg jo i gang :mrgreen: så kan jeg jo spørge dig hvad det er der gør at, du ikke kan lide Basims sang ?

Du er velkommen til at bryde ind i vores samtale. Det gør ikke noget :D

Det jeg har imod Basims sang er især det vrøvle omkvæd. Det har jeg det noget svært ved at se det geniale i... lyrik hvor man bare finder på ord, for at de kan passe ind = nej tak :lol:
 

cassio

Well-known member
Joined
May 19, 2010
Posts
4,727
Location
Copenhagen, Denmark
Nu er det jo ikke fordi at jeg er uenig med dig i ,at teksten ikke ligefrem er det nye postmoderne knækprosa men siden hvornår har det egentlig betydet noget i Grand Prix sammenhæng?, hvis han nu havde sunget det på lad os sige arabisk vil du så bedre kunne lide det (jo selvfølgelig forudsat at du ikke forstod hvad han sang) ??
 

Magizian

Well-known member
Joined
May 16, 2011
Posts
2,410
Location
Denmark
Nu er det jo ikke fordi at jeg er uenig med dig i ,at teksten ikke ligefrem er det nye postmoderne knækprosa men siden hvornår har det egentlig betydet noget i Grand Prix sammenhæng?, hvis han nu havde sunget det på lad os sige arabisk vil du så bedre kunne lide det (jo selvfølgelig forudsat at du ikke forstod hvad han sang) ??

Nej, så ville jeg bedre kunne abstrahere fra det. Men nu forstår jeg engelsk, så den går ikke her.

Noget andet er, at jeg ikke er specielt fan af Bruno Mars, så heller ikke her scorer han særlig højt :D
 

cassio

Well-known member
Joined
May 19, 2010
Posts
4,727
Location
Copenhagen, Denmark
Nej, så ville jeg bedre kunne abstrahere fra det. Men nu forstår jeg engelsk, så den går ikke her.

Noget andet er, at jeg ikke er specielt fan af Bruno Mars, så heller ikke her scorer han særlig højt :D

Nej og her tror jeg så også at du rammer kærnen. Det er enten eller med Danmark i år

Desværre syntes jeg ikke, at jeg have andre at vælge imellem, for ligesom sidste år så var der kun en der skilte sig ud Jeg synes DMGP er en gentagelse på en gentagelse........ Så selv om det bestemt ikke er den sang som vi fans kan lide, så tror jeg nu alligevel vi kommer til at få nogle gode point, så må vi håbe at vi kan få et mere varieret Grand Prix næste år.
 

Magizian

Well-known member
Joined
May 16, 2011
Posts
2,410
Location
Denmark
Nej og her tror jeg så også at du rammer kærnen. Det er enten eller med Danmark i år

Desværre syntes jeg ikke, at jeg have andre at vælge imellem, for ligesom sidste år så var der kun en der skilte sig ud Jeg synes DMGP er en gentagelse på en gentagelse........ Så selv om det bestemt ikke er den sang som vi fans kan lide, så tror jeg nu alligevel vi kommer til at få nogle gode point, så må vi håbe at vi kan få et mere varieret Grand Prix næste år.

Nuvel, jeg er også sikker på at vi nok skal score nogle gode point... værtslandet klarer sig som regel godt (eller i hvert fald sjældent til en bundplacering). Jeg giver dig helt ret i, at DMGP er blevet for ensformigt, det er som om, DR har sovet i timen - eller rettere, den jury som udvælger sangene.

Din holdning til Basims sang, afspejler det sig i at du synes det er en god sang, eller den er dansk?
 

cassio

Well-known member
Joined
May 19, 2010
Posts
4,727
Location
Copenhagen, Denmark
[MENTION=7873]Magizian[/MENTION]

Næ jeg har det sådan at der inden for ca. 10 sek den første gang skal være et eller andet der for mig til at vil lytte til de næste 10........ sangen starter på omkvædet altså bliver jeg fra første sek. præsenteret for hvor vi skal hen, så er det første jeg tænker kan denne her vinde ESC (det er jo en smagssag)For mig skal den være simpel med højst en modulation og uden for mange tempi skift og så skal der være noget genkendeligt på max 5 sek. som man kan huske...... sidste år var det fløjten (som også startet sangen som var 5 toner man let kan genkende (jeg vil væde med at hvis Jacob kun spiller disse 5 toner vil mange sige Only teardrops.... og hvis Basim synger Scooba-dooba-dap-dap-di-di-dei så vil mange sige Basim ..... prøv selv lige her og nu og synge det første af den Italienske sang fra sidste år........

Når der er så mange sange så skal der være noget der fænger...... når vi når til nummer 23 d. 10 maj så tror jeg mange er musikalsk trætte så at skulle koncentrer sig om teksten tror jeg kun fans gør (og kun fordi de allerede kender den) men jeg tror der er mange som ikke vil bide større mærke i teksten, men de vil huske Scooba-dooba.dap-dap-di-di-dei (og nu gør du det sikkert også :mrgreen:) og så tror jeg folk vil synes hans lidt slap-stik dans er sjovt og det vil nok også kvikke folk op.......

Så ja et eller andet sted så var denne sang den som jeg synes vi bedst kan vinde med............. jeg har faktisk kun købt en single på baggrund af at det var en ESC sang men det er mange år siden.

Så kan man jo altid sætte John Scofield, Miles Davis, Depeche Mode, Brahms eller Beethoven (og selvfølgelig kun dem :rolleyes:) indtil næste år :p Selv om jeg sjælen lytter til musik.

Og jo jeg har faktisk en plade med Bruno Mars.... men jeg har ikke lige nogle planer om at købe Basims musik, men man kan jo aldrig vide. :lol:
 

cassio

Well-known member
Joined
May 19, 2010
Posts
4,727
Location
Copenhagen, Denmark
[MENTION=7873]Magizian[/MENTION]

Tror du at alle de negative kommentare vores sange både sidste år og i år har fået, har indflydelse på hvormange aktive danskere der er på dette forum ?
 

Magizian

Well-known member
Joined
May 16, 2011
Posts
2,410
Location
Denmark
Næ jeg har det sådan at der inden for ca. 10 sek den første gang skal være et eller andet der for mig til at vil lytte til de næste 10........ sangen starter på omkvædet altså bliver jeg fra første sek. præsenteret for hvor vi skal hen, så er det første jeg tænker kan denne her vinde ESC (det er jo en smagssag)For mig skal den være simpel med højst en modulation og uden for mange tempi skift og så skal der være noget genkendeligt på max 5 sek. som man kan huske...... sidste år var det fløjten (som også startet sangen som var 5 toner man let kan genkende (jeg vil væde med at hvis Jacob kun spiller disse 5 toner vil mange sige Only teardrops.... og hvis Basim synger Scooba-dooba-dap-dap-di-di-dei så vil mange sige Basim ..... prøv selv lige her og nu og synge det første af den Italienske sang fra sidste år........

Nu kan jeg ikke italiensk, så det kan jeg ikke. Men til gengæld husker jeg melodien ganske godt (at folk så faldt i svime over herinde, var mig en gåde). Til gengæld vil jeg så sige, at genkendelse forpligter, forstået på den måde at hvor Only Teardrops var genial med fløjtespillet, der appellerede til hele europa, kan jeg ikke se Basim gøre det samme med sit hook. Du enten elsker det eller hader det, og uheldigvis for os, er der lige mange i begge lejre.

Til gengæld er jeg trods alt lettet over, at vi ikke tog f.eks. islands vej, når det kommer til at vælge vores bidrag. Se det ville have været en katastrofe :lol:
 

Magizian

Well-known member
Joined
May 16, 2011
Posts
2,410
Location
Denmark
[MENTION=7873]

Tror du at alle de negative kommentare vores sange både sidste år og i år har fået, har indflydelse på hvormange aktive danskere der er på dette forum ?

Næh, det tror jeg ikke. Der var et mindretal, som var/er meget højtråbende i deres kritik af de danske bidrag, men det er ikke værre end så mange andre lande. Tag Storbritannien f.eks. - de har lagt øre til en hel del mere kritik omkring Engelbert Humperdinck og Bonnie Tyler de to sidste år, og briter er der masser af på dette forum. Jeg tror nærmere at skyldes, at vi ikke er så mange (befolkningsmæssigt), men det er bare mit bud.

Det er mit indtryk, at der er nogenlunde lige så mange nordmænd, irere eller belgiere, som der er danskere. Altså lande vi kan sammenlige os med.
 

cassio

Well-known member
Joined
May 19, 2010
Posts
4,727
Location
Copenhagen, Denmark
Nu kan jeg ikke italiensk, så det kan jeg ikke. Men til gengæld husker jeg melodien ganske godt (at folk så faldt i svime over herinde, var mig en gåde). Til gengæld vil jeg så sige, at genkendelse forpligter, forstået på den måde at hvor Only Teardrops var genial med fløjtespillet, der appellerede til hele europa, kan jeg ikke se Basim gøre det samme med sit hook. Du enten elsker det eller hader det, og uheldigvis for os, er der lige mange i begge lejre.

Til gengæld er jeg trods alt lettet over, at vi ikke tog f.eks. islands vej, når det kommer til at vælge vores bidrag. Se det ville have været en katastrofe :lol:

Italiensk ...... sjovt jeg kan overhovedet ikke huske det italienske nummer, men så er der sikkert et andet land du ikke kan huske.

Tja jeg er meget splittet omkring sidste år jeg lytter meget til synthpop og electro pop så Norge var den jeg gerne så som vinder, selv om jeg godt vidste (lige som mange andre) at Danmark havde mere "main stream" appel.
Jeg er helt enig med dig i at fløjtetoner er mere neutral end Basims ord. Så det er vovet at starte sagen med Scooba-dooba-dap-dap-di-di-dei.... Det er jo "scat singing" :lol:

Selvom Basim og sangen ikke er i nærheden af Ella så prøv lige at høre denne:



Der er vist også en sang der hedder "I'm a scatman" der bruger noget lignende Basims frase.

Island: Jeg synes faktisk det hjalp på Islands sang at de valgte at synge den på engelsk (sagt uden et et ønske om at starte en lavine), men jeg har nok svært ved at se dem kvalificere sig til finalen...

Jeg synes sangen tilhøre genren skøre sange.. på ligefod med Schweitz, Letland og Hviderusland så det bliver lidt spændende om vi kommer til placeringsmæssigt at ligge samme sted som dem.

Men hvad så i år, har du nogen favoritter?
 

Magizian

Well-known member
Joined
May 16, 2011
Posts
2,410
Location
Denmark
Margaret var god... meget god endda! Jeg ville ikke have brokket mig over, hvis hun havde vundet, og den norske sang, var den eneste jeg gav 12 ud over den danske (så vidt jeg husker) :D

I år synes jeg at den irske og israelske sang er god, og jeg håber det er en af de to, der vinder. Men det bliver tæt i toppen (tættere end det har været de sidste par år, forudser jeg). Jeg tror også at det kommer til at gå godt for Norge og Sverige, selv om de ikke hører til blandt topfavoritterne efter min smag. Desuden tvivler jeg på, at Europa er klar til, at lade næste års konkurrence finde sted i et af de nordiske lande.

Schweiz er min guilty pleasure - præcis som de var sidste år. Jeg synes altid de stiller op med sange, som gør mig i godt humør :D

Hvad er dine favoritter?
 
Top Bottom