Contact us

Skandinaviska / Scandinavian

LoveHate

Well-known member
Joined
February 2, 2013
Posts
815
Location
Helsinki
Finlandssvenska absolut den vackraste svenskan! Ibland låter det lite lustigt när ni sväljer ändelserna, men ändock så trevligt.

Sveljää endelsena? Va meenaa du?

Tycker det finns en hel del märkligheter i det svenska uttalet. Mitt favoritexempel är ordet "körsbärsträd" som uttalas ungefär 'shöschbäschträäd'. Jag uttalar det 'tjörsbäärstreed' (tydligt T i början). Men, men. Det är fint med variation. Jämför man t.ex. med finskan så har i stort sett alla finskspråkiga exakt samma uttal oberoende av varifrån i landet de kommer. Man märker skillnad på dialekter eftersom orden kan böjas på olika sätt och så finns det ord som är speciella för något område, men talar man strikt skriftspråk (t.ex i Riksdagen) hör man ingen skillnad. Appropå skillnad, varför uttalar svenskar inte S:et? I mina öron låter det som 'huillnååd'.
 

LoveHate

Well-known member
Joined
February 2, 2013
Posts
815
Location
Helsinki
Dansk er et meget smukt sprog, men hvorfor kan I ikke snakke lidt langsommere?
 

LalehForWD

Active member
Joined
March 21, 2012
Posts
7,789
Location
Sweden
Sveljää endelsena? Va meenaa du?

Tycker det finns en hel del märkligheter i det svenska uttalet. Mitt favoritexempel är ordet "körsbärsträd" som uttalas ungefär 'shöschbäschträäd'. Jag uttalar det 'tjörsbäärstreed' (tydligt T i början). Men, men. Det är fint med variation. Jämför man t.ex. med finskan så har i stort sett alla finskspråkiga exakt samma uttal oberoende av varifrån i landet de kommer. Man märker skillnad på dialekter eftersom orden kan böjas på olika sätt och så finns det ord som är speciella för något område, men talar man strikt skriftspråk (t.ex i Riksdagen) hör man ingen skillnad. Appropå skillnad, varför uttalar svenskar inte S:et? I mina öron låter det som 'huillnååd'.

Bli de int "tjörsbäärstree" iställe? :D
 
Joined
April 14, 2012
Posts
2,919
Location
The only thing I'm f***ing, is stupid
Även denna tråd inte har varit så aktivt på senaste tid så passar denna video väldigt bra till denna tråd.
 

rebus

Member
Joined
March 7, 2011
Posts
310
Location
Romania
Hello) I would like to ask if there is a word "diupav" in Swedish language. (I have a talk about linguistic with a guy and he said that "diupav" means high flow water in Swedish.) Thank you.
 

ShoeFlo

Well-known member
Joined
January 23, 2013
Posts
8,972
Location
Oldenburg, Germany
I'm not swedish, I only speak a bit but I know there is a word "djup" which means "deep" and there is "hav" which means "sea"

So I would say "diupav" sounds like "deep sea" for Swedish people... but high flow water? I don't know :D
 
Top Bottom