Contact us

Svenska / Swedish

Joined
April 14, 2012
Posts
2,919
Location
The only thing I'm f***ing, is stupid
Det här "Jag är fri!!" finns ju i flera filmer. De äldre Dunderhumor-filmerna är helt klart de bästa tycker jag.
Nja jag tycker att de har blivit bättre i senare tid då man jämför med DH animation del 1 och DH animation del 6 så märker man skillnaden hur mycket de har utvecklas. Fast det är ju smaken är som baken när man har olika åsikter liksom.

Någon mer som tycker det var märkligt att den svenska panelen gav 1 poäng, totalt, till San Marino och den högsta poängen till Cypern, när de har nästan samma typ av låt, och dessutom är San Marinos enligt de flesta bättre :?
Jag håller inte med dig där för San Marinos bidrag är inget annat än mimic ungefär som Rysslands bidrag. Fast Cyperns bidrag har en mycket bra låt och just den här stilen av låtar uppskattar jag oftast, men det propå hur det blir live i Baku som inte ligger i Karibien. :lol:

Väl San Marinos bidrag kommer nog att få många telefonröster skulle jag tro...
 

Stargazer

Mod of All Things
Staff member
Joined
January 13, 2010
Posts
20,604
Location
Trollheimr / Westrobothnia
Jag håller med panelen. San Marino är bara barnsligt äcklig. Cypern, även om det inte är världens bästa låt, har ändå någon slags "klass" trots att det är en radiodänga.
 

Mannone

Member
Joined
May 2, 2012
Posts
282
Location
Stockholm
Vad tusan!? Jag har varit här i en vecka och hittar först nu andra delforum. Har suttit helt uppslukad i Nikki's Empire och inte haft en tanke på att navigera runt. :geek:
 

Vittra

Well-known member
Joined
March 10, 2012
Posts
444
På tal om YouTube... Alla borde se/höra det här:


Finns i fem delar. Skrattade så jag grät första gången jag såg/hörde dem :D
 

Matt

Admin Schmadmin
Staff member
Joined
June 1, 2009
Posts
23,485
Location
Los Angeles, USA
Time to revive this topic, any Swedes out there who want to teach me a few Swedish sentences and phrases? I understand that most Swedes speak English but I always wanna pay respect to them by at least learning a few basics instead of just assuming everyone speaks my language. Let me know folks :D
 

LalehForWD

Active member
Joined
March 21, 2012
Posts
7,789
Location
Sweden
Bra! :)

1 ett
2 två
3 tre
4 fyra
5 fem
6 sex
7 sju
8 åtta
9 nio
10 tio

I vanliga fall skall alla bokstäver uttalas på svenska, så det är bara att räkna som det står. :)
 

Matt

Admin Schmadmin
Staff member
Joined
June 1, 2009
Posts
23,485
Location
Los Angeles, USA
Tack,

Är detta korrekt?


How are you = Hur mår du?
Do you speak English = Talar du engelska?
Excuse me = Ursäkta mig
Where is the restroom = Var är toaletten?
I don't speak Swedish = Jag talar inte svenska
Good morning = god morgon
Hello = Hallå
Good night = god natt
 

LalehForWD

Active member
Joined
March 21, 2012
Posts
7,789
Location
Sweden
Ja, det är rätta fraser. Du kan förutom Google translate använda Wiktionary och växla mellan engelska och svenska sidor. Hallå används att svara i telefon, men sällan då det är vanligare och artigare att svara med sitt namn. Ordet hej används i andra fall.

Räkneordet för 7 på svenska, sju, kan vara svårt för engelskspråkiga. Det är samma ljud som i tyskans nacht.

En egenhet för svenskan är att man kombinerar enkla ord till sammansatta ord. Du kan enkelt tillverka dina egna nya ord genom att kombinera vanliga ord och alla förstår ändå. :)
 

Stargazer

Mod of All Things
Staff member
Joined
January 13, 2010
Posts
20,604
Location
Trollheimr / Westrobothnia
Tack,

Är detta korrekt?


How are you = Hur mår du?
Do you speak English = Talar du engelska?
Excuse me = Ursäkta mig
Where is the restroom = Var är toaletten?
I don't speak Swedish = Jag talar inte svenska
Good morning = god morgon
Hello = Hallå
Good night = god natt
Yup, that is correct. :) Hej (pronounced like hey) is the go-to greeting here (hallå is really only for attracting attention and such) and is used by royalty, prime minister and commoners alike. Since the '60s it's more or less replaced all various forms of formal and informal greetings like hi, hello, good morning, good day, good afternoon, good evening etc. It's "hej" all the way. :)

Ursäkta (mig) is really useful for when you're squeezing past people on the street, bus, subway etc. Pronounced like "ew-SHECK-tah". You'll hear this everywhere.

If you want I could record words and sentences for you. Just let me know what you want me to say. :)
 

Stargazer

Mod of All Things
Staff member
Joined
January 13, 2010
Posts
20,604
Location
Trollheimr / Westrobothnia
Tack, the special characters (å,ä etc) I may need help with :D
Hehe yeah. Our Ä is pretty much pronounced the same way as the German Ä, so that shouldn't be a problem. Our Ö is also quite similar to the German Ö, but still a wee bit different. Å sounds like the 'oo' in door, or the 'o' in for. But I can explain them further when I make the recordings. :)
 
Top Bottom